خکام

خانۀ کودک، اندیشه و میراث فرهنگی

خکام

خانۀ کودک، اندیشه و میراث فرهنگی

   بزه (جرم) باستان‌شناسی، نام دوره‌ای است که به صورت فرابرنامه در مدرسه ها برگزار می‌شود. در این دوره روشهای مشترک دو دانشِ باستان‌شناسی و جرم‌شناسی بررسی می‌شود.

پارة نخست: حس‌های پنجگانه و تمرکز حواس

   مسألة وقوع جرم، کشفِ سرِنخها، کشف رابطه‌های پنهانِ میان افراد، یافته‌ها، جایها و زمانهای گوناگون، مقایسه با موارد مشابه دیگر، بازسازی صحنة جرم و تفسیر انگیزه‌های وقوع جرم و دستِ آخر رسیدن به مجرم یا مجرمان، مراحل مختلف یک عملیّاتِ پلیسی را شکل می‌دهند. داستانهای پلیسی هم، امروز بخش قابل توجّهی از ادبیّات جهان را شامل می‌شوند و همواره خوانندگان شیفته را به سوی خود جذب می‌کنند. در میان داستانهای پلیسی، نوشته‌های آرتورکانن‌دویل، خالقِ داستانهای شرلوک ‌هولمز، و نیز آگاتا کریستی، خالق داستانهای آقای پوارو و خانم مارپل، به سبب بهره‌گیری درست از داده‌ها و به دست دادنِ درستِ فرایند به وجودآمدن جرم و کشف آن از جایگاهِ ویژه‌ای برخوردارند.

   باستان‌شناسان نیز برای درکِ زندگی انسانها در گذشته‌های دور، کارهایی شبیه آنچه که پلیس‌ها انجام می‌دهند، می‌کنند. با نگاهی دقیق به هر دو شاخه متوجّه خواهیم شد که پایه‌های باستان‌شناسی و جرم‌شناسی هر دو بر دقّت و کنترل حواس و نیز ثبت درست و دقیق داده‌ها و بهره‌گیری به موقوع از آنها استوار است. درست دیدن، درست شنیدن، درست بوییدن، درست چشیدن، درست لمس کردن و دست‌یابی به نتایج آزمایشهای گوناگون به هر دو دستة پلیس و باستان‌شناس کمک می‌کند تا به بررسی دقیقِ رویدادها بپردازند و دستِ آخر به نتیجه برسند. دقّت بر اساس تعریفِ روان‌شناسان عبارت است از: «متمرکز کردن فعّالیّت‌های ذهنی بر روی چیزی برای رسیدن به نتیجه». این تمرکز با کنترل حس‌های پنج‌گانه به وجود می‌آید.

* دقت را تمرین کنیم:

۱ـ برای چند دقیقه چشمانتان را ببندید و به صداهای اطراف گوش کنید. صداهای زیادی اطراف ما هستند که ما به خیلی از آنها توجّه نمی‌کنیم.

۲ـ به تابلوهای نصب شده بر دیوار خانه‌تان این بار با دقّت نگاه کنید. چه چیزهایی در آنها وجود دارد که آنها را تا به حال ندیده‌اید!

۳ـ سرِظهر به هنگام گذر از کوچه، بوی غذاهای مختلف را تشخیص دهید. مطمئن باشید وقتی به خانه باز‌می‌گردید یا سیر شده‌اید یا گشنه‌تر!

۴ـ جرأت داشته باشید و تا می‌توانید، مواد و وسایل اطراف را بچشید. البته مواظب هم باشید!

۵ـ چشمانتان را بار دیگر ببندید و آرام وسایل پیرامون خود را  لمس کنید و جای وسایل را حدس بزنید.

ما در مدرسه با دقّت شکلهای گوناگونِ روی جام ارجان را نگاه کردیم. این ظرف بر خود شکلهای جالبی دارد. نگاه کردن به آن خالی از لطف نیست. با انجام این تمرین‌ها یک گام به پلیس شدن یا باستان‌شناس شدن نزدیک‌تر می‌شوید!

منابع:

۱ـ انصاری، ولی‌الله، کشف علمی جرایم، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۸۰، صص۴۰۱ـ ۳۹۵.

۲ـ شعاری‌نژاد، علی‌اکبر، روان‌شناسی رشد، تهران، انتشارات اطّلاعات، ۱۳۷۳،صص۳۸۵ـ ۳۸۳.

۳ـ ای. برک، لورا، روان‌شناسی رشد، ترجمة یحیی سیّد‌محمّدی، تهران، انتشارات ارسباران، ۱۳۸۱.

 ۴ـ دویل، آرتور‌کانن، درندة باسکرویل (از مجموعة داستانهای شرلوک هولمز)، ترجمة مژده دقیقی، تهران، انتشارات هرمس، ۱۳۸۳، ص‌هفت تا نه.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی