هویت فردی و اجتماعی - آزاده درخشان + معرفی چند مقاله دربارۀ آموزش تاریخ به کودکان و نوجوانان
هویّت به معنای بر خود آگاه بودن است و آگاهی از هویّت نیازی اساسی و ذاتی در هر فرد است. هویّت مبنای اجتماعی دارد و از خلال تعامل با دیگران تحقق می یابد. هویّتهای اجتماعی متعددند (مانند نژادی، مذهبی، قومی و...)، در میان هویّتهای اجتماعی متعدد یک فرد,هویّت ملی از مهمترین آنهاست و باستان شناسی نیز در پی کشف و حفظ هویّت ملی است. برخی از پژوهشگران الگویی 3 مرحلهای را دربارۀ هویّت ملّی پیشنهاد می کنند: در مرحلۀ نخست، افرادی قرار می گیرند که بنا به علل گوناگون مانند بی علاقگی، بی توجّهی... نتوانسته اند بر مسائل ملّی، شناخت پیدا کنند یعنی این افراد دارای هویّت ملّی مبهمی هستند. شاخص مرحلۀ دوّم، بررسی و جستجو در هویّت ملّی فرد است که می تواند در پیِ تجربیّات مهم و معنی دار از طرف شخص آغاز شود و آگاهی از ملیّت را ضروری سازد. در پی این مرحله و به عنوان پیآمدِ آن، فرد می تواند به ادراکی عمیق تر و ارزشهایی صحیحتر از ملیّت خود برسد و به درونی سازی آن موفّق گردد که در واقع فرد در این مرحله به سطح هویّتِ متعهّد رسیده است. بدون تردید دستیابی یک فرد به هویّتِ متعهّد, ایده آل است و رسیدن به این ای دهآل، جز با طی کردن مرحلۀ دوّم، امکان پذیر نخواهد بود.