نشست سوگواری به سبک ایرانی در مجتمع آموزشی روزبهان
* زمینة دانشی ـ ادبی: سوگواری به سبک ایرانی
* پیش از برپایی:
۱ـ ساخت و چاپ پوستر و فراخوان نشست؛
۲ـ نصب آگهیها، تهیه کردن تصویرها و آگهیها؛
۳ـ گزینش فیلمها؛
۴ـ ساخت پردهنگارها؛
۵ـ هماهنگی با بخش اجرایی مدرسه؛
۶ـ هماهنگی گروهی برای اجرا و سخنرانیها (در دو مرحله).
* گروه کاری در روز نشست:
ح.ر. منصوریان (هماهنگ کننده و سخنران)؛
امیرعلی محمد (ساخت پرده نگار و سخنران)؛
کامدین زمان فشمی (تهیه ابزارهای تعزیه و سخنران)؛
مهدی گودرزی (انتخاب فیلم و عکاسی از نشست)؛
کامیار نوری (تهیه و چاپ پوستر و بررسی شعر باز این چه شورش است اثر محتشم کاشانی)؛
پارسا دینوری (انتخاب عکس و آماده سازی اتاق).
* گزارش نشست:
۱ـ نشست با گرد هم آمدن دانشآموزان و دبیران و قرائت قرآن و پخش سرود ملی، رأس ساعت ۱۵: ۱۵آغاز شد. (۵ دقیقه).
۲ـ حمیدرضا منصوریان نخستین سخنگو بود. او دربارة فضای نشستهای علومانسانی و اهمیّت موضوع نشستها گفتگو کرد. همچنین آقای رحیمیان نیز با تأکید بر ویژگیهای علوم انسانی، دربارة برگزاری چنین نشستهایی گفتگو کردند. (۱۰ دقیقه).
۳ـ پس از آن حمیدرضا منصوریان پیرامون مراسم عاشورا در ایران در زمینههای زیر به گفتگو پرداخت:
آ. آداب و رسوم محرّم در تهران قدیم و شهرهای دیگر ایران؛ با پر رنگ کردن نقش تکیههای معروف مانند تکیة دولت و سادات اخوی در تهران؛
ب. دستههای عزاداری و عضویت در دستهها؛
پ. سیاهپوش کردن شهرها و مراسم قبل و بعد از عاشورا در ایران؛
ت. کارهایی چون قفلآجین کردن، شمعآجین کردن؛
ث. مراسم تشتگذاری در اردبیل؛
ج. مراسم نخل برداری و نخلگردانی در یزد و برخی دیگر از شهرهای مرکزی ایران؛
چ. مراسم سنگزنی در شهرضا و جغجغهزنی در انجدان اراک؛
ح. خرّهگیری یا گلمالی در لرستان؛
خ. مراسم واحد (موج) در بوشهر و جنوب ایران؛
د. مراسم بیل و تابوت و طبقکشی در قزوین؛
ذ. مراسم شاخسینواخسین در تبریز؛
ر. مراسم کرنای نوازی، چهل سبزان و لال پله در گیلان؛
همچنین از مراسم پراکندة دیگری نیز سخن به میان آورد (۳۰دقیقه).
۴ـ با پایان یافتن بخش یکم، پذیرایی ساده با چای و بیسکویت انجام شد (10دقیقه).
۵ـ سخنرانان در ابتدای بخش دوم، امیرعلی محمد و کامدین زمان فشمی بودند. آنها دربارة تعزیه در ایران و آیین جهانی شدن آن بهعنوان یک میراث معنوی پرداختند. دو تن از دانش آموزان نیز جامه های تعزیه بر تن و ابزار تعزیه بر دست داشتند. (1۰ دقیقه).
۶ـ کامیار نوری دربارة محتشم کاشانی و سبک شاعری وی مطالبی را ایراد کرد و در ادامه نیز آقای جلالی به معرفی قالبهای شعری ترکیب بند و ترجیع بند پرداخت. پس از این معرفی، بخشهایی از ترکیب بند باز این چه شورش است با بهره گیری از نرم افزار گنجور در نشست خوانده شده. (۱۰ دقیقه).
۷ـ در ادامه حمیدرضا منصوریان با پخش برخی از قسمتهای اپرای عروسکی «عاشورا» به بیان برخی از ویژگیهای هنر نمایش آیینی پرداخت. وی در طیّ سخنانش کارهای گوناگون بهروز غریب پور را به عنوان پیشگام این گونه از هنر معرفی کرد. (۱۵ دقیقه).
۸ـ منصوریان در ادامه، تحریفات در موضوع عاشورا و سوگواری محرم و نیز آسیبشناسی عزاداریهای محرّم معرفی کرد. (1۰ دقیقه).
۹ـ پس از پایان یافتن نشست، دانشآموزان بهصورت پراکنده به پرسش و پاسخ از دبیران مشغول شدند (5 دقیقه).
۱0ـ نشست در ساعت ۱۷ به پایان رسید و با یاری تنی چند از دانشآموزان و دبیران ابزارها گرد آمده و اتاق خاموش شد!
* شرکت کنندگان:
دبیران: آقایان جلالی، سعیدی نیا، شهسواری، رحیمیان، سلیمی، کاوه و منصوریان.
دانشآموزان: آقایان نوری، محمد، زمان فشمی، گودرزی و دینوری (سال دهم)؛ آقایان ارسطو، علی نژاد و عقیلی و دو تن از دانش آموزان رشتة ریاضی.
مهمانان: خانوادة آقای زمان فشمی (۳ نفر)
تعداد کلّ شرکتکنندگان: ۲۰ نفر
* موادّ فرهنگی:
۱ـ پردهنگارهای «آسیبشناسی عاشورا» و «عاشورا در ایران»؛
۲ـ فیلم «اپرای عروسکی عاشورا»؛
۳ـ فیلمهای گوناگون از مراسم سوگواری در جای جای ایران؛
۴ـ فیلمهای گوناگون از تحریفات سوگواری در ایران؛
۵ـ مجموعة عکسهای گوناگون از مراسم سوگواری در ایران؛
۶ـ اینفوگرافهای گوناگون دربارة سوگواری شامل دیدگاههای مراجع؛
۷ـ قطعاتی از مجموعة نی نوا اثر حسین علیزاده؛
۸ـ کتاب حماسه حسینی اثر شهید مرتضی مطهری.