خکام

خانۀ کودک، اندیشه و میراث فرهنگی

خکام

خانۀ کودک، اندیشه و میراث فرهنگی

ورامین شناخت

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۲ ق.ظ

ورامین پس از ری در جریان شهرنشینی تهران بزرگ نقش مهم داشته است. ورامین همکنون قطب بزرگ صنعتی ـ کشاورزی تهران به حساب می آید.

دشت ورامین در حقیقت یک انبار غله برای ساکنین تهران محسوب می شود. از انواع محصولاتی که در این دشت حاصلخیز پرورش میابد می توان به پنبه و خربزه و انواع و اقسام صیفی جات اشاره کرد.

ورامین جغرافیا

شهرستان ورامین در جنوب شرقی شهرستان تهران قرار دارد این شهر از شرق به استان سمنان از غرب به شهرستان ری و از شمال به شهرستان تهران و از شمال شرق به به شهرستان دماوند و از جنوب به قم محدود می شود. مساحت این شهرستان ۲۲۸۸ کیلومتر مربع است که شامل چهار شهر به نام های ورامین، پیشوا، جوادیه و قرچک می شود. از آب جاجرود برای آبیاری  زمینهای کشاورزی این منطقه استفاده می شود.

ورامین، تاریخ و آثار تاریخی

سکونت در دشت ورامین سابقه ای طولانی دارد. همکنون در این دشت تیه های معروفی چون تپه پوئینگ وجود دارد که آثار آن مربوط به هزاره پنجم پ.م است. این دشت در دورانهای مختلف در کنار ری که مرکز بزرگ تمدن بوده است، سکونتگاه انسان بوده است . آثار مختلفی که در این دشت باقی مانده است شاهدی بر این سخن هستند. برخی از مهمترین آثار دشت ورامین عبارتند از ׃

تپه پودینگ ׃ هزاره پنجم پ.م

تپه میل وتپه چال ترخان׃ از دوران ساسانی

مقبره علاء الدوله׃ از دوران ایلخانی (جانشینان مغول)

مسجد جامع (جمعه) ورامین׃ از دوره ایلخانی (جانشینان مغول)

امام زاده یحیی ورامین: از دوره ایلخانی (جانشینان مغول)

امام زاده حسین رضا: از دوران تیموری

امامراده جعفر: از دوران تیموری

امامزاده جعفر از دوران صفوی

بقعه شاهزاده محمد:از دوران قاجاریه

شاهزاده حسین: از دوران ایلخانی (جانششینان مغول)

تپه میل:

این تپه بزرگ در روستای ٭ده نو٭ قرار دارد. تپه میل تپه ای بزرگ است که بر بالای آن بنایی چهار تاقی وجود دارد. بنای احداث شده بر روی این تپهبا سنگ و ساروج(نوعی ملاط) و خشت وگل ساخته شده است و مربوط به دوره ساسانی است.

 

مسجد جامع ورامین:

این مسجد یکی از مهمترین مساجد ایران است که در زمان ایلخانی (مغول)  ساخته شده است. تاریخ ساخت این مسجد بین سال های ٧٢٢  تا ٧٢٦  (ه. ق.)  است. بنای مسجد در سال ٨١٥ (ه. ق.)  تعمیر و مرمت شده است. برای زیبا کردن این ساختمان از کاشیکاری و گچبری استفاده شده است. 

 

برج علاء دوله:

این بنا در کنار یک میدان در وسط شهر ورامین قرار دارد.بر اساس انچه در کتیبه بنا امده است این ساختمان مربوط به علا دوله بوده است که در زمان مغول ها وفات یافته است . این بنا متعلق به سال ٦٨٠ (ه.ق) است. برج علا دوله ١٢ متر ارتفا دارد . ارتفاع گمبد این بنا هم ٥ متر است و دو پوشش دارد.

 

منابعی برای مطالعات بیشتر در باره ورامین:

: کیانی ٬ محمد یوسف ٬ معماری ایران دوره اسلامی٬ تهران ٬ انتشارات سمت١٣٧٩

:کیانی ٬ محمد یوسف ٬  تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی ٬ تهران ٬ انتشارات سمت.١٣٧٤

:اذری دمیر چی ٬حسن. جغرافیای تاریخی ورامین٬ تهران١٣٥٠

:زنده دل٬ حسن٬ استان تهران٬ تهران٬ انتشارات سازمان ایرانگردی و جهانگردی . ١٣٧٦

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی