خکام

خانۀ کودک، اندیشه و میراث فرهنگی

خکام

خانۀ کودک، اندیشه و میراث فرهنگی

کاروانسرای دیرگچین

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰ ق.ظ

این کاروانسرای 12 هزار مترمربعی را مادر کاروانسراهای ایران نامیده‌اند. کاروانسرای دیرگچین مربوط به دوران ساسانی ـ صفوی است و همکنون در حوزۀ میراث فرهنگی شهرستان قم قرار گرفته است. در کتاب‌های تاریخی مثل تاریخ قم، صوره الارض و کاروانسراهای ایران که جستجو کنیم، می‌بینیم که دیرگچین را با نام‌های مختلفی آورده‌اند، نام‌هایی مثل اردشیر، دیرالجص، دیر گچین و دیر کاج.

این کاروانسرا همکنون در کیلومتر 60 بزرگراه گرمسار ـ قم در کنار جاده و تقریبا در 10 کیلومتری چرم شهر قرار دارد. دیرگچین بر سر شاهراه ارتباطی جنوب شرق به غرب و در مسیر قم به ری قرار داشته؛ مسیری که در گذشته یکی از پر رفت و آمد‌ترین و کلیدی‌ترین مسیرهای کشور به شمار می‌رفت. اهمیت این کاروانسرا در دوره سلجوقیان با رونق گرفتن مسیر ساوه و قم به ورامین باز هم بیشتر شد. در دوران صفوی این کاروانسرا مرمت شده و بناهایی به آن افزوده شد. 

بنای دیر گچین، از جمله کاروانسراهای چهار ایوانی ایران است که بر خلاف بسیاری از کاروانسرا‌ها در آن علاوه بر اتاق‏‌ها، حجره‏‌ها، ایوان‌ها، شترخوان‏‌ها و فضاهای اقامتی ویژه، دارای حیاطی وسیع، حمام عمومی، سرویس‏های بهداشتی عمومی، آسیاب، حوض خانه، مسجد، دکان‌های خرید و فروش کالا، حیاط خلوت و در خارج بنا، آتشکده، کورۀ آجرپزی، آب انبار و قبرستان وجود دارد. در ضلع جنوب شرقی این کاروانسرا مسجدی 300 متر مربعی قرار دارد و درضلع شمال شرقی آن حیاط خلوتی طراحی شده که محل استقرار مهمانان ویژه و مأموران حکومتی بوده است. البته به تمام این تجهیزات داخلی باید ملحقاتی مثل بنای قلعه گلی کنار کاروانسرا، کوره آجرپزی، آب انبار و قبرستان را در خارج از کاروانسرا اضافه کنید که با احتساب آن‌ها مساحت این بنا به 19 هکتار می‌رسد.

کاروانسرای دیر گچین که در گذر زمان و به دلیل بی‌توجهی مسئولان روز به روز بیشتر به نابودی نزدیک می‌شود، تا همین چند سال پیش به عنوان محلی برای نگهداری شتر‌ها و احشام عشایر محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همکنون نیز وضعیت مناسبی نداشته و تنها و بدون هیچ گونه رسیدگی در دل کویر روزگار سپری می کند. کند بودن روند مرمت این کاروانسرا، چهرۀ آن را به صورت یک ویرانه تبدیل کرده و بازدیدکنندگان را دل آزرده می کند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی